Dr. Patrick Plötz

Fraunhofer-Institut für
System- und Innovationsforschung ISI

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Werdegang

Studium der Diplom-Physik in Greifswald, St. Petersburg (Russland) und Göttingen. Diplomarbeit in Theoretischer Festkörperphysik zu korrelierten Elektronen in eindimensionalen Systemen. Zusätzliches Grundstudium in Philosophie und Wissenschaftsgeschichte in Göttingen. Promotion in Theoretischer Physik an der Uni Heidelberg (Institut für Theoretische Physik) zu komplexer Dynamik in kalten Quantengasen. Von Januar bis Dezember 2011 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Fraunhofer-Institut für System- und Innovationforschung ISI im Competence Center Energiepolitik und Energiesysteme, seit Januar 2012 im Competence Center Energietechnologien und Energiesysteme.

Arbeitsschwerpunkte

  • Elektromobilität
  • Energieeffizienz
  • Modellierung von Energiesystemen

Lehrtätigkeit

  • Seit 2012 Seminar „Alternative Antriebe“ am Karlsruher Institut für Technologie (KIT)
  • Seit 2014 Lehrauftrag „Quantitative Methoden der Energiewirtschaft“ am Karlsruher Institut für Technologie (KIT)

Publikationen

Beiträge in referierten Fachzeitschriften

Plötz, P.; Funke, S. Á.; Jochem, P. (2017): Empirical Fuel Consumption and CO2 Emissions of Plug-In Hybrid Electric Vehicles. Journal of Industrial Ecology, Wiley Online Library.

Plötz, P.; Jakobsson, N.; Sprei, F. (2017): On the distribution of individual daily driving distances, Transportation Research Part B: Methodological, Volume 101, July 2017, Pages 213-227, ISSN 0191-2615

Rohde, C.; Plötz, P.; Braungardt, S.; Duscha, V.; Fleiter, T.; Hirzel, S.; Mattes, K.; Mielicke, U.; Nabitz, L.; Reuter, Matthias; Schlomann B.; Idrissova, F. (2016): Rationelle Energieverwendung. BWK Bd. 68 (2016) Nr. 5, S. 136-142. Online-Version (Stand Juni 2016)

Niklas Jakobsson, Till Gnann, Patrick Plötz, Frances Sprei, Sten Karlsson (2016): Are multi-car households better suited for battery electric vehicles? – Driving patterns and economics in Sweden and Germany, Transportation Research Part C: Emerging Technologies, Volume 65, April 2016, Pages 1-15

T. Gnann, P. Plötz, S. Funke, M. Wietschel (2015): What is the market potential of electric vehicles as commercial passenger cars? A case study from Germany. Transportation Research Part D, Vol. 37, June 2015, pp. 171-187

Gnann, Till; Plötz, Patrick (2015): A review of combined models for market diffusion of alternative fuel vehicles and their refueling infrastructure. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 47(0) p. 783-793.

Plötz, P. Estimating the probability of rare long-distance car trips from daily vehicle driving data. Submitted for publication.

Gnann, Till; Plötz, Patrick; Kühn, André; Wietschel, Martin (2015): Modelling Market Diffusion of Electric Vehicles with Real World Driving Data – German market and Policy options. Transportation Research Part A, Vol. 77, July 2015, pp. 95-112

Schlomann, B., C. Rohde and Plötz, P. Dimensions of Energy Efficiency in a Political Context. Energy Efficiency, 2015

Plötz, P., T. Gnann, and M. Wietschel. Modelling Market Diffusion with real-world driving data -- Part I: Model Structure and validation. Ecological Economics 107 (2014), 411-421. 

Plötz, P., U. Schneider, J. Globisch, and E. Dütschke. Who will buy Electric Vehicles? Identifying the Early Adopters in Germany. Transportation Research Part A 67 (2014) 96-109.

Plötz, Patrick; Gnann, Till; Wietschel, Martin; Fraunhofer Institut für System- und Innovationsforschung -ISI- (Karlsruhe): Modelling Market Diffusion of Electric Vehicles with Real World Driving Data - Part I: Model Structure and Validation.  In: Ecological Economics. 107 (2014), S. 411-421.

Plötz, Patrick; Rohde, Clemens; Fleiter, Tobias; Friedrichsen, Nele; Hirzel, Simon; Kersting, Jan; Steinhilber, Simone; Kockat, Judit; Braungardt, Sibylle; Marscheider-Weidemann, Frank; Fraunhofer Institut für System- und Innovationsforschung -ISI- (Karlsruhe): Rationelle Energieverwendung: Eine Literaturanalyse des Jahres 2013. In: BWK Brennstoff-Wärme-Kraft. 66 (2014), 4, S. 124-130.

Fleiter, Tobias; Plötz, Patrick: Diffusion of energy-saving technologies. Encyclopedia of Energy, Natural Resource and Environmental Economics. p. 63, 2013.

Plötz, Patrick; Rohde, Clemens; Schlomann, Barbara; Hirzel, Simon; Jochem, Eberhard; Kockat, Judit; Reitze, Felix; Toro, Felipe; Idrissova, Farikha: Rationelle Energieverwendung: Eine Literaturanalyse des Jahres 2012.  In: BWK Brennstoff-Wärme-Kraft. 65 (2013), 4, S. 131-138.  

Plötz, Patrick; Schlomann, Barbara; Rohde, Clemens; Arens, Marlene; Fleiter, Tobias; Hirzel, Simon; Jochem, Eberhard; Klobasa, Marian; Marscheider-Weidemann, Frank; Reichardt, Kristin; Mai, Michael; Toro, Felipe: Rationelle Energieverwendung: Eine Literaturanalyse des Jahres 2011.  In: BWK Brennstoff-Wärme-Kraft. 64 (2012), 4, S. 117-126.

Plötz, P; Lubasch, M.; Wimberger, S.: Detection of avoided crossings by fidelity. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, Vol. 390 (7) (2011) 1363-1369

Plötz, P., Madronero, J., Wimberger, S.: Collapse and revival in inter-band oscillations of a two-band Bose-Hubbard model. J. Phys. B 43, 081001 (2010)

Plötz, P., S. Wimberger. Stückelberg-Interferometry with ultracold atoms. European Physical Journal D 65 (1-2), 199-205 (2010) 

Plötz, P, P. Schlagheck, S. Wimberger. Effective spin model for interband transport in a Wannier-Stark lattice system. J. Phys. B: At. Mol. Opt. Phys. 63 (2010) 47-53; 

Plötz, P. On Rabi oscillations between Bloch bands. J. Sib. Fed. Univ. Math. Phys. 3, 381 (2010)

Bücher

Peters, A., Wietschel, M., Schade, W., Doll, C. Tielmann, A., Möckel, M., Plötz, P., Zanker, C. , Konzepte der Elektromobilität und deren Bedeutung Wirtschaft, Gesellschaft und Umwelt.edition sigma; Auflage: 1., Aufl. (2013)

Plötz, Patrick: Complex Dynamics of Ultracold Atoms. Dissertation. Heidelberg 2010.

Konferenzbeiträge

Plötz, P.; Sprei, F., Gnann, T. (2017): What are the effects of incentives on plug-in electric vehicle sales in Europe? In: ECEEE Summer Study Proceedings 2017, p. 799-805.

Gnann, T.; Kühn, A.; Plötz, P.; Wietschel, M. (2017): How to decarbonise heavy road transport? In: ECEEE Summer Study Proceedings 2017, p. 901-909.

Funke, S.Á., Plötz, P., 2017, A techno-economic analysis of fast charging needs in Germany for different ranges of battery electric vehicles. Proceedings to the European Electric Vehicle Congress (EEVC), 14th – 16th March 2017, Geneva, Switzerland.

Plötz, P., Funke, S.Á., 2017, Mileage electrification potential of different electric vehicles in Germany. Proceedings to the European Electric Vehicle Congress (EEVC), 14th – 16th March 2017, Geneva, Switzerland.

Gnann, T.; Stephens, T. S.; Lin, Z.; Plötz, P.; Liu, C.; Brokate, J.: What drives the market for plug-in electric vehicles? Proceedings to the European Electric Vehicle Congress (EEVC), 14th – 16th March 2017, Geneva, Switzerland.

Plötz, P.; Gnann, T.; Sprei, F.: Can policy measures foster plug-in electric vehicle market diffusion? Presentation held at EVS29, International Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium & Exhibition, Montreal, Canada, 19-22 June, 2016, 9 S.

Gnann, T.; Goldbach, D.; Jakobsson, N.; Plötz, P.; Bennehag, A.; Sprei, F.: A Model for Public Fast Charging Infrastructure Needs; Presentation held at EVS29, International Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium & Exhibition, Montreal, Canada, 19-22 June, 2016, 12 S.

Ensslen, A.; Gnann, T.; Globisch, J.; Plötz, P.; Jochem, P.; Fichtner, W. (2016): Willingness to Pay for E-Mobility Services: A Case Study from Germany. In: Karlsruhe Service Summit 2016, February 25-26.

N. Jakobsson, P. Plötz, T. Gnann, F. Sprei and S. Karlsson, Are electric vehicles better suited for multi-car-households? EEVC Brussels 2014.

P. Plötz, N. Jakobsson, F. Sprei and S. Karlsson, On the distribution of individual daily vehicle driving distances. EEVC Brussels 2014.

P. Plötz, J. Michaelis. The Probability of long Phases of very high or low Wind Power Feed-in and Residual Load. IAEE Rome 2014.

Julia Michaelis, Patrick Plötz and Sebastian Müller. The Influence of individual Wind Feed-in Time Serieson Electricity Spot Market Prices and their Effect on the Economic Evaluation of Storage Systems. IAEE Rome 2014. http://www.iaee2014europe.it/index.html

S. A. Funke, P. Plötz. A Comparison of Different Means to Increase Daily Range of Electric Vehicles --The Potential of Battery Sizing, Increased Vehicle Efficiency and Charging Infrastructure. IEEE Conference Coimbra 2014. 

S. A. Funke, T. Gnann, P. Plötz. Addressing the different needs for charging infrastructure: an analysis of some criteria for charging infrastructure set-up. Proceedings to “E- Mobility in Europe: Trends and Good Practice”. Hamburg 2014.

N. Brucker, T. Fleiter, and P. Plötz. What about the long term? Using experience curves to describe the energy-efficiency improvement for selected energy-intensive products in Germany. Proceedings of the eceee industrial summer study 2014. 

P. Plötz, T. Gnann. Who should buy electric vehicles? – The potential early adopter from an economical perspective. Proceedings of the eceee summer study 2013.  

T. Gnann, P. Plötz and M. Haag. What is the future of public charging infrastructure for electric vehicles? – A techno-economical assessment of public charging points for Germany. Proceedings of the eceee summer study 2013. 

S.A. Funke and P. Plötz. The potential of electric and non-electric bicycles to reduce energy consumption and emissions in private transport. Proceedings of the eceee summer study 2013. 

Gnann, Till; Plötz, Patrick; Haag, Michael: What is the future of public charging infrastructure for electric vehicles? - A techno-economic assessment of public charging points for Germany.  In: eceee 2013 Summer Study on Energy Efficiency. Proceedings: 3-8 June 2013, Club Belambra Les Criques, Presqu,'île de Giens, Toulon/Hyères, France. Stockholm: eceee 2013, 1049-1060.

Gnann, Till; Haag, Michael; Plötz, Patrick; Wietschel, Martin: Market potential for electric vehicles in the German commercial passenger transport sector: Presentation at EVS27 International Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium & Exhibition, Barcelona, Spain, 17-20 November, 2013.

Plötz, Patrick; Gnann, Till: How well can early adopters of electric vehicles be identified? Presentation at EVS27 International Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium & Exhibition, Barcelona, Spain, 17-20 November, 2013.

Michaelis, Julia; Plötz, Patrick; Gnann, Till; Wietschel, Martin: Vergleich alternativer Antriebstechnologien Batterie-, Plug-in Hybrid- und Brennstoffzellenfahrzeug.  In: Jochem, Patrick (Hrsg.); Poganietz, Witold-Roger (Hrsg.); Grunwald, Armin (Hrsg.); Fichtner, Wolf (Hrsg.): Alternative Antriebskonzepte bei sich wandelnden Mobilitätsstilen: Tagungsbandbeiträge vom 08. und 09. März 2012 am KIT, Karlsruhe. Karlsruhe: KIT Scientific Publishing, 2013, S. 51-80.

Hirzel, Simon; Plötz, Patrick; Obergföll, Benjamin: A Function-Based Approach to Stock Modelling Applied to Compressed Air Systems.  In: eceee 2012 Summer Study on Energy Efficiency in Industry: A third of Europe's Energy Use. Stockholm: eceee, 2012, S. 579-589.

P. Plötz, E. Dütschke, T. Gnann, U. Schneider and M. Wietschel. Do we need charging Infrastructure for electric vehicles? Workshop „Future Mobility“, Centre for Regional and Innovation Economics, University of Bremen 2012.

P. Plötz, E. Dütschke, T. Gnann, U. Schneider and M. Wietschel. Innovation and Infrastructure – the case of electric vehicles in Germany. Eu-SPRI 2012.

P. Plötz, S. Hirzel and B. Obergföll. Energy Efficiency Policies for Different Firm Sizes: Challenging Current Policies with Empirical Data. Proceedings of the eceee industrial summer study 2012. 

T. Fleiter and P. Plötz. Energy Efficiency Policies for Different Firm Sizes: Challenging Current Policies with Empirical Data. Proceedings of the eceee industrial summer study 2012.

P. Plötz, F. Kley and T. Gnann. Optimal Battery Sizes for Plug-In-Hybrid Electric Vehicles. Electric Vehicle Symposium 26. Los Angeles, May 2012. 

T. Gnann, P. Plötz and F. Kley. Vehicle charging infrastructure demand for the introduction of plug-in electric vehicles in Germany and the US. Electric Vehicle Symposium 26. Los Angeles, May 2012. 

Beiträge in Fachzeitschriften und Fachbüchern

Lisa Nabitz, Patrick Plötz, Sibylle Braungardt, Matthias Reuter (2016): Measuring policy-driven innovation in energy efficiency. Discussion Paper Innovation Systems and Policy Analysis No. 51, Fraunhofer ISI, Karlsruhe

Oppermann, L.; Hinrichs, E.; Schade, U.; Koch, T.; Rettweiler, M.; Ohrem, F.; Plötz, P.; Beier, C.; Prinz, W. (2015): EnArgus: Zentrales Informationssystem Energieforschungsförderung. In: Cunningham, D. et al. (Hrsg., 2015): INFORMATIK 2015. Lecture Notes in Informatics (LNI), Gesellschaft für Informatik, Bonn

Haendel, Michael; Gnann, Till; Plötz Patrick (2015): Fuhrparkoptimierung für Elektrofahrzeuge. Working Paper on Sustainability and Innovation; S 11/2015

Funke, Simon Árpád; Gnann, Till; Plötz, Patrick (2015): Addressing the Different Needs for Charging Infrastructure: An Analysis of Some Criteria for Charging Infrastructure Set-up. In: E-Mobility in the North Sea Region. Editors: Leal Filho, W. & Kotter, R. Springer-Verlag, London, 2015, pp. 73-90

Plötz, Patrick; Funke, Simon; Jochem, Patrick; Fraunhofer Institut für System- und Innovationsforschung -ISI- (Karlsruhe): Real-world Fuel Economy and CO2 Emissions of Plug-in Hybrid Electric Vehicles.  Karlsruhe: Fraunhofer ISI, 2015. Working Paper on Sustainability and Innovation; S 1/2015.

Wietschel, Martin; Plötz, Patrick; Gnann, Till; Kühn, André: Erreicht Deutschland das Ziel von einer Million Elektrofahrzeugen bis 2020? ZfAW. Zeitschrift für die gesamte Wertschöpfungskette Automobilwirtschaft (2014) Nr. 1., S. 6-16

P. Plötz. How to estimate the probability of rare long-distance car trips based on daily vehicle driving data. Working Paper on Sustainability and Innovation No. S 1/2014. Karlsruhe, Fraunhofer ISI 2014. 

Gnann, Till; Plötz, Patrick; Funke, Simon; Wietschel, Martin; Fraunhofer Institut für System- und Innovationsforschung -ISI- (Karlsruhe): What is the Market Potential of Electric Vehicles as Commercial Passenger Cars? A Case Study from Germany.  Karlsruhe: Fraunhofer ISI, 2014. (Working Paper on Sustainability and Innovation; S 14/2014).

Gnann, Till; Plötz, Patrick; Kühn, André; Wietschel, Martin; Fraunhofer Institut für System- und Innovationsforschung -ISI- (Karlsruhe): Modelling Market Diffusion of Electric Vehicles with Real World Driving Data - German Market and Policy Options.  Karlsruhe: Fraunhofer ISI, 2014. (Working Paper on Sustainability and Innovation; S 12/2014).

P. Plötz, T. Gnann, and M. Wietschel. Modelling Market Diffusion with real-world driving data -- Part I: Model structure and validation. Working Paper on Sustainability and Innovation No. S 4/2014. Karlsruhe, Fraunhofer ISI 2014. 

P. Plötz, J. Michaelis, The probability of long phases without wind power and their impact on an energy system with high share of renewable energies. Enerday Dresden 2014. 

Michaelis, Julia; Junker, Julian; Gnann, Till; Plötz, Patrick: The Potential Use of Hydrogen Produced from Surplus Electricity of Renewable Sources in the German Transport Sector.  In: Brill, Ulrich (Hrsg.); Hoff, Carsten; Sirch, Ottmar: Elektrik/Elektronik in Hybrid- und Elektrofahrzeugen und elektrisches Energiemanagement IV. Renningen: expert verl., 2013, S. 572-581. (Haus der Technik Fachbuch 130).

Funke, Simon; Gnann, Till; Plötz, Patrick; Wietschel, Martin: Fahrprofile gewerblich gehaltener Fahrzeuge.  In: Neue Mobilität. (2013), 10, S. 86-87.

J. Michaelis, P. Plötz, T. Gnann, M. Wietschel. Vergleich alternativer Antriebstechnologien Batterie-, Plug-in Hybrid- und Brennstoffzellenfahrzeug. Erschienen in P. Jochem,; W.-R. Poganietz; A. Grunwald; W. Fichtner (Hrsg.) (2013): Alternative Antriebskonzepte bei sich wandelnden Mobilitätsstilen, KIT Scientific Publishing, Karlsruhe.

Gnann, T.; Plötz, P.; Zischler, F.; Wietschel, M.: Elektromobilität im Personenwirtschaftsverkehr -eine Potenzialanalyse. Working Paper on Sustainability and Innovation, No. S 7/2012. Karlsruhe, Fraunhofer ISI 2012. 

Gnann, Till; Plötz, Patrick; Wietschel, Martin: Brauchen wir öffentliche Ladesäulen für Elektromobilität?  In: ATZ - Agenda. (2012), 7, S. 70-73.

M. Wietschel, P. Plötz. Wirtschaftlichkeit, Effizienz und CO2-Emissionen von Elektrofahrzeugen. Elektrik/Elektronik in Hybrid- und Elektrofahrzeugen und elektrisches Energiemanagement, III. Expert Verlag, Düsseldorf. 2012.

P. Plötz, T. Gnann, M. Wietschel. Total Ownership Cost Projection for the German Electric Vehicle Market with Implications for Future Market Shares and Electricity Demand. Enerday Dresden 2012. 

S.A. Funke and P. Plötz. CO2-Effizienzsteigerung bei PKW – Sprint oder Spaziergang? Was bedeuten die europäischen CO2-Grenzwerte für die Automobilindustrie? ZfAW. 04/2012.

T. Gnann, P. Plötz, M. Wietschel. Range limits of electric vehicles: Invest in charging infrastructure or buy larger batteries? A techno-economical comparison. Enerday Dresden 2012. 

Till Gnann und Patrick Plötz. Status Quo Elektromobilität in Deutschland. Working Paper on Sustainability and Innovation No. S 14/2011. Karlsruhe, Fraunhofer ISI 2011. 

P. Plötz. Uncertainty in Diffusion of Competing Technologies and Application to Electric Vehicles. Working Paper on Sustainability and Innovation No. S 12/2011. Karlsruhe, Fraunhofer ISI 2011.

Wietschel, Martin; Dallinger, David; Doll, Claus; Gnann, Till; Held, Michael; Kley, Fabian; Lerch, Christian; Marscheider-Weidemann, Frank; Mattes, Katharina; Peters, Anja; Plötz, Patrick; Schröter, Marcus; Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research -ISI- (Karlsruhe) (Ed.): Gesellschaftspolitische Fragestellungen der Elektromobilität: Nachhaltigkeit. Rohstoffpreise & Verfügbarkeit. Nutzerakzeptanz. Erstmärkte. Technologie. Energiewirtschaft. Gesellschaftliche Entwicklungen.  Karlsruhe: Fraunhofer ISI, 2011.

P. Plötz. Charge and spin response functions for the Tomonaga model with quadratic dispersion and different interactions. 2007 

Rothstein, Benno; Ploetz, Christiane; Schug, Hartmut; Zweck, Axel: Einbeziehung integrierter Technologien in Umweltstatistiken: Ergebnisse des Fachgesprächs am 14.11.2003 in Düsseldorf.  Düsseldorf: Zukünftige Technologien Consulting der VDI-Technologiezentrum GmbH, 2004. (Zukünftige Technologien; Nr. 51). (Innovationsbegleitung Nachhaltigkeit).

Studien und Forschungsberichte

Wietschel, M.; Gnann, T.; Kühn, A.; Plötz, P.; Moll, C.; Speth, D.; Buch, J.; Boßmann, T.; Stütz, S.; Schellert, M.; Rüdiger, D.; Balz, W.; Frik, H.; Waßmuth, V.; Paufler-Mann, D.; Rödl, A.; Schade, W.; Mader, S. (2017): Machbarkeitsstudie zur Ermittlung der Potentiale des Hybrid-Oberleitungs-Lkw. Studie im Rahmen der Wissenschaftlichen Beratung des BMVI zur Mobilitäts- und Kraftstoffstrategie. Karlsruhe: Fraunhofer ISI

Gölz, S.; Wedderhoff, Oliver; Dütschke, E.; Peters, A.; Plötz, P.; Gnann, T.: Strategien zum Marktausbau der Elektromobilität in Baden-Württemberg. Elektromobilität im livinglab BWemobil. Projekt im Auftrag des Ministeriums für Finanzen und Wirtschaft Baden-Württemberg mit Mitteln der Baden-Württemberg Stiftung. Freiburg: Fraunhofer ISE 2015

Plötz, Patrick; Gnann, Till; Ullrich, Sandra; Haendel, Michael; Globisch, Joachim; Dütschke, Elisabeth; Wietschel, Martin; Held, Michael; Fraunhofer Institut für System- und Innovationsforschung -ISI- (Karlsruhe): Elektromobilität in gewerblichen Flotten.  Karlsruhe: Fraunhofer ISI, 2014.

Wietschel, Martin; Gnann, Till; Plötz, Patrick; Ullrich, Sandra; Fraunhofer Institut für System- und Innovationsforschung -ISI- (Karlsruhe): Wirkung von Förderinstrumenten auf den Markthochlauf von Elektrofahrzeugen in Deutschland: Ergänzende Studie zur Studie Markthochlaufszenarien für Elektrofahrzeuge.  Karlsruhe: Fraunhofer ISI, 2014.

P. Plötz, T. Gnann, A. Kühn, M. Wietschel. Markthochlaufszenarien für Elektrofahrzeuge. Studie im Auftrag der acatech - Deutsche Akademie der Technikwissenschaften und der Arbeitsgruppe 7 der Nationalen Plattform Elektromobilität (NPE). 2013 

Peters, A., Wietschel, M., Schade, W., Doll, C. Tielmann, A., Möckel, M., Plötz, P., Zanker, C., Konzepte der Elektromobilität und deren Bedeutung Wirtschaft, Gesellschaft und Umwelt, Bericht für das Büro für Technikfolgenabschätzung beim Deutschen Bundestag. Karlsruhe, Fraunhofer ISI 2013.

Peters, Anja; Doll, Claus; Plötz, Patrick; Sauer, Andreas; Schade, Wolfgang; Thielmann, Axel; Wietschel, Martin; Zanker, Christoph; Kley, Fabian (Mitarb.); Möckel, Michael (Mitarb.): Konzepte der Elektromobilität: Ihre Bedeutung für Wirtschaft , Gesellschaft und Umwelt.  Berlin: ed. Sigma, 2013. (Studien des Büros für Technikfolgen-Abschätzung beim Deutschen Bundestag; 38). - ISBN 978-3-8360-8138-2

Plötz, Patrick; Gnann, Till; Kühn, André; Wietschel, Martin; Fraunhofer Institut für System- und Innovationsforschung -ISI- (Karlsruhe): Markthochlaufszenarien für Elektrofahrzeuge / Market Evolution Scenarios for Electric Vehicles: Studie im Auftrag der acatech - Deutsche Akademie der Technikwissenschaften und der Arbeitsgruppe 7 der Nationalen Plattform Elektromobilität (NPE).  Karlsruhe: Fraunhofer ISI, 2013.

M. Wietschel, E. Dütschke, U. Schneider, P. Plötz, A. Roser, J. Globisch. Kaufpotenzial für Elektrofahrzeuge bei sogenannten “Early Adoptern”. Studie im Auftrag des Bundesministeriums für Wirtschaft und Technologie (BMWi). Karlsruhe, März 2012.

A. Thielmann, A. Sauer, R. Isenman, M. Wietschel, P. Plötz. Produkt-Roadmap Lithium-Ionen-Batterien 2030. Karlsruhe, Fraunhofer ISI 2012.

Gnann, Till; Schneider, Uta; Wietschel, Martin; Plötz, Patrick; Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung -ISI- (Karlsruhe) (Hrsg.): Wir machen Baden-Württemberg e-mobil: Abschlussbericht im Auftrag der EnBW Energie Baden-Württemberg AG.  Karlsruhe: Fraunhofer ISI, 2012.

Peters, Anja; Doll, Claus; Kley, Fabian; Plötz, Patrick; Sauer, Andreas; Schade, Wolfgang; Thielmann, Axel; Wietschel, Martin; Zanker, Christoph; Deutscher Bundestag / Büro für Technikfolgen-Abschätzung -TAB- (Berlin): Konzepte der Elektromobilität und deren Bedeutung für Wirtschaft, Gesellschaft und Umwelt: Innovationsreport.  Berlin: Büro für Technikfolgen-Abschätzung beim Deutschen Bundestag (TAB), 2012. (TAB-Arbeitsberichte / Büro für Technikfolgenabschätzung des Deutschen Bundestages; Nr.153).

D. Dallinger, C. Doll, T. Gnann, M. Held, F. Kley, C. Lerch, F. Marscheider-Weidemann, K. Mattes, A. Peters, P. Plötz, M. Schröter, M. Wietschel. Gesellschaftspolitische Fragestellungen der Elektromobilität. Karlsruhe, Fraunhofer ISI 2011. 

T. Gnann, P. Plötz. Branchenreport Elektromobilität für österreichische Unternehmen. Karlsruhe, Fraunhofer ISI 2011.

P. Plötz, W. Eichhammer. Zukunftsmärkte Effiziente Elektromotoren. Fallstudie im Rahmen des Verbundvorhabens „Wissenschaftliche Begleitforschung zu übergreifenden technischen, ökologischen, ökonomische und strategischen Aspekten des nationalen Teils der Klimaschutzinitiative“, Karlsruhe, Fraunhofer ISI 2011.

Plötz, Patrick; Eichhammer, Wolfgang; Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung -ISI- (Karlsruhe) (Hrsg.): Zukunftsmarkt Effiziente Elektromotoren: Fallstudie im Rahmen des Vorhabens "Wissenschaftliche Begleitforschung zu übergreifenden technischen, ökologischen, ökonomischen und strategischen Aspekten des nationalen Teils der Klimaschutzinitiative".  Karlsruhe: Fraunhofer ISI, 2011.

Publikumsmedien

P. Plötz, T. Gnann. Kommt die Stromer-Flotte? Forum Nachhaltiges Wirtschaften.

Till Gnann, Patrick Plötz und Martin Wietschel: Elektromobilität in Fuhrparks kommunaler Unternehmen, Sonderveröffentlichung des Deutschen Städte- und Gemeindebundes zur Elektromobilität.

Patrick Plötz und Till Gnann. Neue Spielregeln - Die Verbreitung von Elektroautos und Hybridmodellen wird die Autoindustrie verändern. Wirtschaftskurier Juni/12.

M. Wietschel, P. Plötz, T. Gnann. Gesellschaftliche Fragestellungen der Elektromobilität. NEUE MOBILITÄT 1/2012

© 2017 Fraunhofer ISI