Prof. Dr. Matthias Gotsch

Fraunhofer Institute for
Systems and Innovation Research ISI

Researcher

Experience

Prof. Matthias Gotsch studied Business Engineering at the University of Erlangen-Nuremberg with special focus on industrial business, technology and innovation management and manufacturing technology. From 2008 to 2011 he was research assistant at the Karlsruhe Institute of Technology. In 2012 he received his PhD from Brandenburg Technical University Cottbus for research on "Innovation Measurement in the Knowledge Intensive Services Industry – A Trademark approach".

Since 2012 he has been working as project manager at the Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research in the Competence Center Industrial and Service Innovations. Since June 2015 he is project manager in the Competence Center Sustainability and Infrastructure Systems.

Academic Teaching

Professor for General Business Management at Hochschule Fresenius Heidelberg (Link: https://www.himh.de/him/team/details/prof-dr-m-gotsch/).

Work Focus

  • Design of product service systems for improving sustainability  

  • Design and evaluation of innovative industrial services and business models

  • Design of shareconomy and collaborative economy concepts with respect to trends of digitization and green economy

  • Development of concepts for innovation measurement in the knowledge intensive services industry 

  • Evaluation of research programs and policies in the goods and services sector

Publications (selection)

2017

Mattes, K.; Jäger, A.; Kelnhofer, A.; Gotsch, M. (2017): Energieeffizienz im Betriebsalltag - Chancen durch Energiemanagement und Qualifikation. Mitteilungen aus der ISI-Erhebung „Modernisierung der Produktion“, Nr. 70

Walz, R.; Gotsch, M.; Gandenberger, C.; Peters, A.; Günther, E. (2017): "Nachhaltiges Wirtschaften - Stand der Transformation zu einer Green Economy", Working Paper No. S3/2017, Fraunhofer ISI, Karlsruhe.

Gotsch, M.; Fiechtner, S.; Krämer; H. (2017): Open Innovation Ansätze für den Dienstleistungsinnovationsprozess – Die Entwicklung eines „Service Open Innovation Framework“. In: Thomas, O.; Nüttgens, M.; Fellmann, M.: Smart Service Engineering. Berlin Heidelberg: Springer Gabler, p. 29-54.

2016

Lerch, C.; Gandenberger, C.; Meyer, N.; Gotsch, M. (2016): Grundzüge einer industriell-kollaborativen Wirtschaftsform. In: Vierteljahreshefte zur Wirtschaftsforschung, 85 (2), p. 65–80.

Fiechtner, S.; Gotsch, M.; Lerch, C.; Krämer; H. (2016): Open Innovation in der Entwicklung neuer Dienstleistungen – Gestaltungsansätze einer stärkeren Integration des Kunden in den Service-Innovationsprozess. In: Bruhn, M.; Hadwich, K.: Servicetransformation: Entwicklung vom Produktanbieter zum Dienstleistungsunternehmen. Forum Dienstleistungsmanagement, Springer Gabler, p. 429-450.

2015

Lerch, C.; Gotsch, M. (2015): How digitalization can accelerate the transformation from manufacturer to service provider. In: Baines, T.; Harrison, D.: Proceedings of the Spring Servitization Conference, Aston University, 18.-19. 5. 2014, ISBN 978 185449 4924., p. 76-82.

Lerch, C.; Gotsch, M. (2015): Digitalized Product-Service-Systems in Manufacturing Firms – A Case Study Analysis. In: Research-Technology Management, 58 (5), p. 45-52.

Buschak, D.; Bollhöfer, E.; Lerch, C.; Gotsch, M. (2015): B2B-Dienstleistungen im Kontext von Industrie 4.0 – Neue Formen der Interaktion im Maschinen- und Anlagenbau. In Bruhn, M.; Hadwich, K.: „Interaktive Wertschöpfung durch Dienstleistungen. Forum Dienstleistungsmanagement, Gabler, p. 517-539.

Gotsch, M.; Lerch, C. (Hrsg.) (2015): Messung der Produktivität innovativer und wissensintensiver Dienstleistungen. Stuttgart: Fraunhofer Verlag.

Lerch, C.; Gotsch, M. (2015): Produktivität wissensintensiver Dienstleistungen – Einführung und Überblick. In: Gotsch, M.; Lerch, C. (Hrsg.) (2015): Messung der Produktivität innovativer und wissensintensiver Dienstleistungen. Fraunhofer Verlag, p. 9-22.

Gotsch, M.; Größler, M. (2015): Produktivitätsanalyse unter Verwendung einer Balanced Scorecard bei einem Ingenieursdienstleister. In: Gotsch, M.; Lerch, C. (Hrsg.) (2015): Messung der Produktivität innovativer und wissensintensiver Dienstleistungen. Fraunhofer Verlag, p. 45-64.

Mendler, J.; Gotsch, M. (2015): Die Funktionspunktanalyse als Instrument zur Messung der Dienstleistungsproduktivität. In: Gotsch, M.; Lerch, C. (Hrsg.) (2015): Messung der Produktivität innovativer und wissensintensiver Dienstleistungen. Fraunhofer Verlag, p. 65-82.

Gotsch, M.; Lerch, C. (2015): Zusammenfassung und weiterer Forschungsbedarf zur Messung der Produktivität wissensintensiver Dienstleister. In: Gotsch, M.; Lerch, C. (Hrsg.) (2015): Messung der Produktivität innovativer und wissensintensiver Dienstleistungen. Fraunhofer Verlag, p. 183-194.

2014

Lerch, C.; Gotsch, M. (2014): Die Rolle der Digitalisierung bei der Transformation vom Produzenten zum produzierenden Dienstleister. In: Die Unternehmung, 68 (4), p. 249-266.

Gotsch, M.; Hipp, C. (2014): Using Trademarks to Measure Innovation in Knowledge-Intensive Business Services. In: Technology Innovation Management Review, 4 (5), p. 18-30.

Lerch, C.; Gotsch, M. (2014): Market Research for Servitized Offerings –
A Case Study in the Chinese Province of Guangdong. In: Lay, G.: Servitization of Industry. Springer, p. 211-228.

Lerch, C.; Gotsch, M. (2014): Avoiding the overhead cost trap – towards an advanced management accounting for servitized firms. In: Lay, G.: Servitization of Industry. Springer, p. 277-294.

Gotsch, M.; Hipp, C.; Jung Erceg, P.; Weidner, N. (2014): The impact of servitization on key competences and qualification profiles in the machine building industry. In: Lay, G.: Servitization of Industry. Springer, p. 315-332.

Buschak, D.; Lerch, C.; Gotsch, M. (2014): Messung des Service Value innovativer Dienstleistungen in der Industrie – Eine integrierte Anbieter-Kunden-Perspektive. In: Bruhn, M.; Hadwich, K.: Service Value als Werttreiber – Konzepte, Messung und Steuerung. Forum Dienstleistungsmanagement, Gabler, p. 91-113.

Gotsch, M.; Buschak, D.; Copani, C. (2014): Dienstleistungsbasierte Geschäftsmodelle für entmaterialisierte Werkzeugmaschinensysteme – Entscheidungsbaummodellierung zur Bewertung flexibilitätsorientierter Dienstleistungen. In: Thomas, O.; Nüttgens, M.: Dienstleistungsmodellierung 2014. Vom Servicemodell zum Anwendungssystem. Berlin Heidelberg: Physica, p. 176-200.

2013

Lerch, C.; Gotsch, M. (2013) Dienstleistungsproduktivität in der Industrie – Neue Methode zur Unterstützung eines effizienten Kundendienstes. In: Werkstattstechnik online, 7-8/2013, p. 560-565.

Gotsch, M.; Hipp, C.; Schwarz, C.; Weber, L. (2013) Identification of Determinants and Development of a Productivity Framework in the Services Sector. In: Économies et Sociétés, Serie "Économie et gestion des services", EGS, No. 14, 3-4/2013, p. 531-574.

Lerch, C.; Gotsch, M.; Weidner, N.; Jäger, A. (2013): Dienstleistungen strategisch anbieten – Viele Wege führen zum Erfolg. Mitteilungen aus der ISI-Erhebung "Modernisierung der Produktion", Nr. 65.

2012

Gotsch, M.; Hipp, C. (2012): Measurement of Innovation Activities in the Knowledge Intensive Services Industry: A Trademark Approach. In: The Service Industries Journal, 32 (13-14), p. 2167-2184.

Biege, S; Gotsch, M.; Zanker, C. (2012): Anforderungen für Produktivitätsmessungen bei innovativen und wissensintensiven Unternehmensdienstleistungen. In: Thomas, O.; Nüttgens, M.: Dienstleistungsmodellierung 2012. Berlin Heidelberg: Physica, p. 142-168.

Gotsch, M. (2012): Innovationsaktivitäten wissensintensiver Dienstleistungen. Die Markenanmeldung als Indikator. Wiesbaden: Gabler.

Gotsch, M.; Hipp, C. (2012): Produktivitätsdeterminanten im Dienstleistungssektor. In: CLIC Executive Briefing, No. 22: Produktivität von Dienstleistungen, p. 8-10.

Gotsch, M.; Zanker, C. (2012): Ein innovationsorientiertes Messkonzept
für wissensintensive Dienstleistungen In: CLIC Executive Briefing, No. 22: Produktivität von Dienstleistungen, p. 13-15.