Dr. Anja Peters

Fraunhofer Institute for
Systems and Innovation Research ISI

Experience

Studies of psychology at the University of Trier from 1997 till 2003. From 2004 till 2008 researcher at ETH Zurich in the Institute for Environmental Decisions; 2008 doctoral thesis at the University of Zurich on psychological factors which influence the purchase of fuel-efficient new cars.

Since February 2009 senior scientist and project leader at the Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI in the Competence Center Sustainability and Infrastructure Systems. Lecturer at the University of Landau from 2011 till 2012 and at the University of Basel from 2012 till 2014.

Work focus

  • factors and measures influencing and promoting sustainability behaviour

  • acceptance of sustainability innovations

  • sustainable mobility behaviour

  • sustainable consumer behaviour

  • sustainability transitions in communities

  • psychological factors influencing rebound effects and measures to prevent them

  • qualitative and quantitative methods

Publications (selection)

2017

Walz, R.; Gotsch, M.; Gandenberger, C.; Peters, A.; Günther, E. (2017): "Nachhaltiges Wirtschaften - Stand der Transformation zu einer Green Economy", Working Paper No. S3/2017, Fraunhofer ISI, Karlsruhe.

Köhler, J.; Laws, N.; Renz, I.; Hacke, U.; Wesche, J.; Friedrichsen, N.; Peters, A.; Niederste-Hollenberg, J. (2017): "Anwendung der Mehr-Ebenen-Perspektive auf Transitionen: Initiativen in den kommunal geprägten Handlungsfeldern Energie, Wasser, Bauen & Wohnen", Working Paper No. S01/2017, Fraunhofer ISI, Karlsruhe.

2016

Niederste-Hollenberg, Jutta; Peters, Anja; Eckartz, Katharina; Hillenbrand, Thomas (2016): Pilotprojekt zur Minderung des Eintrags von Roentgenkontrastmitteln in die Umwelt - MindER. In: 2. Kongress Spurenstoffe in der aquatischen Umwelt. Tagungsband, 85-99.

Peters, Anja; Dütschke, Elisabeth (2016): Exploring Rebound Effects from a Psychological Perspective. In: Tilman Santarius, Jakob Hans Walnum und Carlo Aall (Hg.): Rethinking Climate and Energy Policies: New Perspectives on the Rebound Phenomenon. Cham: Springer International Publishing, pp. 89–105. Available online at http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-38807-6_6.

de Haan, P.; Peters, A.; Soland, M. (2016): Die Effizienzlücke beim Autokauf: Zielgruppenspezifische Gründe und Massnahmen. BFE-EWG, Bundesamt für Energie, Bern.

Semmling, E., Peters, A., Marth, H., Kahlenborn, W., de Haan, P. (2016): Rebound-Effekte: Wie können sie effektiv begrenzt werden? Ein Handbuch für die umweltpolitische Praxis. UBA Broschüre.

Peters, A.; Sartorius, C., Chatzigeorgakidis, G.; Athanasiou, S.; Kupfer, A.; Staake, T. (2016). Consumer behavior and social aspects of water consumption. Deliverables 6.1. DAIAD - Open Water Management -from droplets of participation to streams of knowledge (research project funded by European Commission's 7th Framework Programme).

2015

de Haan, P.; Peters, A.; Semmling, E.; Marth, H.; Kahlenborn, W. (2015): Rebound-Effekte: Ihre Bedeutung für die Umweltpolitik. Umweltbundesamt Texte 31/2015.

Doll, C.; Peters, A.; Köhler, J.; Kühn, A.; Jaroszweski, D.; Ulied, A.; Biosca, O.; Jürgens, F.; Geißler, A.; Klecina, A. et al. (2015): Living in a Sustainable World Focused on Electrified Rail. Deliverable 5.1.: The LivingRail Railmap 2050.

Gölz, S.; Wedderhoff, O.; Dütschke, E.; Peters, A.; Plötz, P.; Gnann, T. (2015): Strategien zum Marktausbau der Elektromobilität in Baden-Württemberg. Elektromobilität im livinglab BWemobil. Projekt im Auftrag des Ministeriums für Finanzen und Wirtschaft Baden-Württemberg mit Mitteln der Baden-Württemberg Stiftung. Freiburg: Fraunhofer ISE.

2014

Peters, A.; Dütschke, E. (2014): How do consumers perceive electric vehicles? A comparison of German consumer groups. Journal of Environmental Policy & Planning.

Peters, A. & Schade, W. (2014): Verstehen und fördern. Die Psychologie des nachhaltigen Verkehrsverhaltens. Politische Ökologie, 137, 107-113.

Schneider, U.; Dütschke, E.; Peters, A. (2014): How does the actual usage of electric vehicles influence consumer acceptance? In: M. Hülsmann & D. Fornahl (Eds.), Evolutionary paths towards the mobility patterns of the future (pp. 49-66). Berlin/Heidelberg: Springer VS.

Tettenborn, F.; Peters, A. (2014): Leitfaden zur Risiko- und Krisenkommunikation in der Trinkwasserversorgung zur Verbesserung der Sicherheit in Hinblick auf CBRN-Bedrohungsszenarien. Kommunikation als vertrauensbildende Maßnahme und Handlungsempfehlungen zur Vorbereitung einer effektiven Krisenkommunikation. Ergebnis des Verbundprojektes Schutz der Trinkwasserversorgung im Hinblick auf CBRN-Bedrohungsszenarien – STATuS. Karlsruhe: Fraunhofer ISI.

2013

Peters, A.; de Haan, P. & Scholz, R.W. (2013): Understanding car buying behavior: Psychological determinants of energy efficiency and practical implications. International Journal of Sustainable Transportation.

Peters, A.; Doll, C.; Plötz, P.; Sauer, A.; Schade, W.; Thielmann A.; Wietschel, M.; Zanker, C.; unter Mitarbeit von F. Kley und M. Möckel (2013): Konzepte der Elektromobilität. Ihre Bedeutung für Wirtschaft, Gesellschaft und Umwelt. Berlin: edition sigma.

2012

Peters, A., Wietschel, M. (2012): Elektromobilität - Chancen und Herausforderungen. TAB-Brief / Büro für Technikfolgen-Abschätzung des Deutschen Bundestages, 41, 24–30.

Peters, A., Sonnberger, M., Deuschle, J. (2012): Rebound-Effekte aus sozialwissen-schaftlicher Perspektive – Ergebnisse aus Fokusgruppen im Rahmen des REBOUND-Projektes. Working Paper Sustainability and Innovation No. S 5/2012. Karlsruhe: Fraunhofer ISI.

Peters, A., Sonnberger, M., Dütschke, E., Deuschle, J. (2012): Theoretical perspective on rebound effects from a social science point of view – Working Paper to prepare empirical psychological and sociological studies in the REBOUND project. Working Paper Sustainability and Innovation No. S 2/2012. Karlsruhe: Fraunhofer ISI.

Wietschel, M., Dütschke, E., Funke, S., Peters, A., Plötz, P., Schneider, U., Roser, A., Globisch, J. (2012): Kaufpotenzial für Elektrofahrzeuge bei sogenannten "Early Adoptern". Endbericht. Studie für das Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (BMWI).

2011

Peters, A., Gutscher H., Scholz, R.W. (2011): Psychological determinants of fuel consumption of purchased new cars. Transportation Research Part F: Psychology and Behaviour, 14, pp.229-239.

Peters, A., Agosti, R., Popp, M., Ryf, B. (2011): Electric mobility – a survey of different consumer groups in Germany with regard to adoption. Proceedings to ECEEE Summer Study, June 2011, Belambra Presqu'île de Giens, France.

Schade, W., Peters, A., Doll, C., Klug, S., Köhler, J., Krail, M. (2011). VIVER - Vision für nachhaltigen Verkehr in Deutschland. Working Paper Sustainability and Innovation No. S 3/2011. Karlsruhe: Fraunhofer ISI.

Schade, W., Peters, A., Köhler, J. (2011): Eine Vision für nachhaltigen Verkehr. Internationales Verkehrswesen, 4, 16–19.

2009

Peters, A. (2009). How do people buy fuel-efficient cars? Dissertation. Zürich: Universität Zürich.

2008

Peters, A. (2008). Umweltschutz am Arbeitsplatz – Psychologische Beiträge zur Identifikation von Förderungsmöglichkeiten. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.

Peters, A., Mueller, M. G., de Haan, P., Scholz, R. W. (2008): Feebates promoting energy-efficient cars: Design options to address more consumers and possible counteracting effects. Energy Policy, 36, pp. 1355–1365.

2007

de Haan, P., Peters, A., Scholz, R.W. (2007): Reducing energy consumption in road transport through hybrid vehicles: Investigation of rebound effects, and possible effects of tax rebates. Journal of Cleaner Production, 15, pp. 1076–1084.

de Haan, P., Mueller, M. G., Peters, A., Hauser, A. (2007): Lenkungsabgaben zur Senkung des CO₂-Ausstosses der PKW-Neuzulassungen: Hintergrund, Mechanismen, Prognosen. Schlussbericht. Bundesamt für Energie, Bern.